Igår släpptes UC:s näringslivsanalys för Huddinge. Rapporten visar utvecklingen i Huddinge jämfört med läget i regionen och i Sverige nedbrutet på ett antal indikatorer som nystartade bolag, utveckling och ekonomisk konsolidering i dessa.
I en ekonomiskt mycket turbulent tid finns flera hoppfulla tecken. Antalet nystartade aktiebolag ökar stort och trotsar således den marknadspessimism som i övrigt råder.
Huddinges näringsliv utmärks delvis av ett antal stora bolag, främst belägna i de stora handelsområdena i kommunen, men bärs egentligen upp av ett mycket stort antal mindre företag inom branscher som juridik, ekonomisk rådgivning, kommunikation, vetenskap och teknik. Vi har alla förutsättningar att utvecklas stort vad gäller kunskapsintensiva och/eller kreativa näringar. Ett aktuellt, mycket spännande projektkluster drivs av Söderorts kommuner och andra aktörer - däribland EU - i vad som kallas Creative Stockholm.
Den stora majoriteten av företagen ligger i villaområden, i anslutning till det egna hemmet. Det är människor som strävar på för att utveckla sina företag och få dem att blomstra. Det är inte minst dessa företag vi vill underlätta för och hjälpa att expandera. Cem Delen, företagare och ordförande i grundskolenämnden under hösten, skrev om vad majoriteten vill göra för att förbättra företagarklimatet, i medborgartidningen Vårt Huddinge i oktober.
Men för att Huddinge ska kunna spela den roll i utvecklingen av Stockholms arbetsmarknadsregion som vi vill spela, och har alla förutsättningar för, krävs inte minst kraftiga utbyggnader av infrastrukturen (kollektivtrafik och vägar) i närtid. Man måste kunna komma till sitt arbete och till sina kunder i tid om företaget ska blomstra. Då kan man inte bli stående på en mörk perrong i snöstorm eller bli frånåkt för att tåget är proppfullt. Och man måste lita på att inte bli stående i bilköer på Ågestavägen när ungarna ska på träning. Spårväg Syd skulle göra en stor insats för att förbättra tvärförbindelserna i kommunen och Förbifart Stockholm behövs för att minska köer och utsläpp.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar