I söndags deltog jag i en blixtkampanj i centrala Stockholm, med budskapet Unga ska ha jobb. Ungefär 80 folkpartister i orangea jackor uppmärksammade hur långt stora grupper av unga står från arbetsmarknaden och vad vi kan göra åt det.
Jag tänker inte ge mig in i någon diskussion om hur stor den verkliga ungdomsarbetslösheten är och hur man på korrekt ”statistiska” utrycker sagda mått. Jag nöjer mig faktiskt med att konstatera att den är åt h-e för hög, och det förhållandet måste vi göra något åt.
Inga kor får vara heliga i våra strävanden att finna de så nödvändiga vägarna in på arbetsmarknaden för de unga som idag inte kommer in! Det är obegripligt att vi i så många år offrat så mycket kompetens.
Folkpartiet vill:
- Ändra turordningsreglerna i LAS så att de grundas på personlig kompetens istället för anställningstid.
- Höja taket i arbetslöshetsförsäkringen de första 100 dagarna, så att fler får 80 procent av sin lön i ersättning.
Vi vill också införa ungdomsavtal som ger unga utan erfarenhet handledning och en fot in på arbetsmarknaden, med inledningsvis lägre lön.
Vi vill fortsätta skapa en gymnasieskola där inga unga slås ut. De som har svårt att ta sig igenom dagens treåriga praktiska program ska kunna läsa kortare yrkeskurser på gymnasiet. Studietiden ska vara flexibel och eleverna ska efter godkänd utbildning tilldelas ”yrkeskunskapsbevis”. Med lärlingsutbildningar skapas värdefulla utbildningar som ger specialistkompetenser.
Jag tror dessutom att följande är helt avgörande.
- En skola som prioriterar kunskap, kvalitet och kompetens framför konformitet, kvantitet och kapitulering. Alla barn vill och kan lära och det är skolans uppgift att hitta nycklarna som gör att eleverna kan nå sin fulla potential. Detta handlar om alla elever - med eller utan "läshuvud", eller med särskilda behov. Skolan måste kunna möta alla barn - ingen får gömmas undan i så kallade särskilda undervisningsgrupp som mer verkar vara till för att få bort oredan i den ”vanliga klassen”. Alla ska kunna nå målen och skolan ska möta varje barn med positiva förväntningar: Du kan!
- Reell samverkan mellan näringsliv och skola avseende utbildningsinnehåll och praktik. På både lokal som nationell nivå måste skolans kunskapsinnehåll matcha både nuvarande och kommande kompetensbehov. Det kräver att skola, arbetsgivare med flera börjar tala med varandra. Vad utbildar vi för, vad behövs?
- En näringspolitik som främjar hållbar tillväxt. Endast genom en uthållig tillväxttakt kommer resurser att skapas för ett expanderande arbetsplatsutbud. Det här är en enorm utmaning och alla goda idéer behövs i det här arbetet.
- Främja föräldrars engagemang i barnens skolarbete och ta inte ifrån dem deras föräldraansvar. Det gäller för utbildningsväsendet att tidigt engagera föräldrar i sina barns skolarbete, och då räcker det inte med ett föräldramöte per läsår. Även här handlar det om dialog.
- Det ska vara enklare att komplettera och validera yrkeskunskapsbevis och betyg. Även om en tonåring idag är nöjd med att snabbt få en yrkesutbildning och ett jobb så ska det finns enkla och tydliga regler såväl som möjligheter att komplettera utbildningen så att man blir behörig för exempelvis högskolestudier.
Vi rullar nu vidare kampanjen i Huddinge kommun. Med dörrknackning och informationsspridning hoppas vi att så många som möjligt av våra invånare ska få ta del av våra förslag. Vill du hjälpa till att sprida budskapet, kontakta oss. Vi ses!
/Bosse Källström
Kampanjansvarig för FP Huddinge
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar