tisdag 18 oktober 2011

Rapport från Folkpartiets landsmöte


Mitt första landsmöte gick av stapeln i helgen 14- 16 okt 2011. Jag reste dig på eget bevåg, nyfiken på det parti jag tillhört i fyra år men inte engagerat mig i. Duktiga ombud hade skrivit massor med kloka motioner och en del mindre vettiga men så är det i alla partier. På det hela taget förnuftiga och engagerade medborgare som tyckte till om hundrasförbud, vargjakt, föräldraledighet och skattekvoter.

EU politiken hade ett eget möte som jag besökte. Marit Paulsen, Olle Schmidt och Cecilia Wikström talade om alla möjligheter och problem under ledning av den mycket insatte SvD skribenten Rolf Gustafsson. Särskilt Marit P och Olle S gjorde bra intryck, mycket vana vid EU förhandlingar och hur man gör politik. Euro valutan som FP vill ha stod i centrum (Olle) och jordbruk (Marit).

Annars blev jag mest intresserad av partiets ställning till sänkta skatter som Jan Björklund hade propagerat för dagarna innan landsmötet. Nu gick landsmötet inte hela vägen utan ville sänka marginalskatten till 50 % i en första vända, mot partistyrelsens 40 % som riktmärke. Vi lär se om det blir några sänkningar överhuvudtaget. Liberala Företagare som jag är medlem i gjorde vad de kunde för att propagera för lägre skatter men fick inte komma upp i talarstolen. Detta landsmöte hade begränsat talartid så att folk fick till sist bara en minut på sig och vissa inte kom fram alls vilket var kanske bra rent praktiskt men odemokratiskt.

Amanda Brihed från FP Huddinge och HBT Liberaler var på plats men annars var jag nog den enda från FP Huddinge. Jag ser till att organisera mig bättre till nästa landsmöte, skriva motioner och resa tillsammans. Denna gång gav mersmak dock och jag har fullt förtroende för partiledningen och alla engagerade folkpartister som jag träffade under dagarna. Vanligt vettigt folk men med en särskild glöd för frihet, demokrati och människovärde.

Jan Sjunnesson

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vad hände på landsmötet? Beslut i korthet
Andra som kommenterar och reflekterar:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar