Bättre kunskapsresultat och ökad likvärdighet står i fokus för grundskolan i Huddinges Mål och budget inför 2013. Grunden för en bra undervisning är att eleverna möter behöriga, kompetenta och legitimerade lärare. Lärarens pedagogiska ledarskap i klassrummet, liksom rektors förmåga att leda den pedagogiska verksamheten, är avgörande för ökad måluppfyllelse och likvärdighet i skolan. Grundskolenämnden tilldelas därför 3 miljoner kronor i 2013 års mål och budget för en satsning på skickliga lärare i syfte att höja kunskapsresultaten och öka likvärdigheten. Nämnden även får i uppdrag att se över lönespridningen för att uppmuntra individuell lönesättning.
- Det ska löna sig att vara en skicklig lärare och det ska vara attraktivt för skickliga lärare att utveckla skolans verksamhet, särskilt i områden där kunskapsresultaten är lägre. Nyckeln till att höja kunskapsresultaten och öka likvärdigheten i skolan är att satsa på lärarna, säger Malin Danielsson kommunalråd (FP) med ansvar för grundskolan.
Under året ska skolan även särskilt arbeta med hur man ger elever i behov av särskilt stöd det stöd de behöver.
- Skolinspektionen och våra egna granskningar visar att det alltför ofta antas att det enbart är eleven som ska ändra på sig när den riskerar att inte nå kunskapsmålen. Därför behöver skolans ansvar för att se till att våra elever får de stöd de behöver tydliggöras. För det behövs metoder och kunskap bland lärarna om hur man arbetar inkluderande och möter alla elever, säger Malin Danielsson kommunalråd (FP) med ansvar för grundskolan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar