onsdag 14 mars 2012

Vad vill Huddinge med kulturstödet?


Min utgångspunkt som liberal är att ett tillgängligt och spännande kulturliv fyller en omistlig funktion i människors liv och för samhället i stort. Mitt parti ser att kulturen oftast inte kan agera utifrån en ren marknadslogik utan här behöver olika krafter förenas.
Vid kulturnämndens möte i februari la jag ett ordförandeförslag där jag gav förvaltningen i uppdrag att ta fram kriterier för det kulturstöd kommunen delar ut (lokalstöd, arrangemangsbidrag m.m).

Jag anser att det är nödvändigt att vi börjar tänka litet mer då det gäller våra bidrag till kulturföreningarna. Vad jag vill att nämnden nu sätter ner foten i är följande frågeställningar:
  • Vad vill Huddinge kommun stödja då det gäller kulturverksamhet?
  • Vad vill kommunen inte stödja?
  • Ska vi satsa våra ekonomiska stöd enligt "Färre men bättre"?
Just nu håller vi på att ta fram ett förslag som nämndens arbetsutskott behandlar i början av april.
Vi har börjat med att undersöka vilka principer som gäller för kommunen idag, för att därefter titta på hur andra kommuner har löst samma problematik.
Förslaget kommer att gå ut på remiss till de kulturföreningar som verkar i kommunen och det kommer alltså att finnas möjlighet för kulturföreningarna i kommunen att komma med synpunkter. Efter att remisserna kommit in, kommer alla partier som sitter i nämnden att diskutera vad vi i kommunen vill med vårt kulturstöd. Processen ska få ta sin tid.

Det här är ett mycket viktigt arbete då vi idag i kommunen egentligen saknar politisk styrning av kulturstödet. I Kulturprogrammet finns några principer, såsom tillgänglighet och kontinuitet, men det är inte tillräckligt. Min övertygelse är att någon form av kvalitetskrav bör finnas med.

Att den här diskussionen nu kommer upp är positivt - nu har vi chansen att visa vad vi vill för kulturen, och hur vi gemensamt ska använda våra resurser så att alla huddingebor kan ta del av ett spännande kulturutbud.

Arbetet fortskrider och jag lovar att återkomma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar