fredag 19 augusti 2011

Skolstart för 13 000 Huddingebarn!


Dags för skolstart för de 13 000 elever som går i någon av Huddinges skolor. Det är 13 000 barn och ungdomar med olika förutsättningar, bakgrunder och tankar om framtiden. Att se till att dessa unga står så väl rustade inför sina framtida liv som möjligt är ett av de mest ansvarsfulla uppdrag en politiker kan ha.

Även under sommaren har skoldebatten varit livlig i medier och på bloggar. Många har åsikter om den svenska skolan, dess eventuella problem och hur man löser dem.
För oss liberaler ska alla elever ges möjligheter att lyckas – att överträffa sig själva och att nå längre än vad man själv visste att man kunde. Med arbete och flit kan man bli vad man vill, oberoende av de förutsättningar man har med sig hemifrån.

På femtiotalet stod det i skolkatalogerna, under porträttfotot av varje elev, namn, personnummer och "faderns yrke". En bisarr tidsmarkör tycker vi idag. Men ojämlikheten hänger fortfarande med, för vi vet att barn från studievana hem också idag når bättre resultat i skolan än barn från hem där föräldrarna inte läst vidare. Klasskillnaderna reproduceras och har snarare förstärkts när skolan svikit sitt kunskapsförmedlande uppdrag. Att elevens skolframgångar idag så ofta betingas av familjens ekonomiska och sociala kapital står i direkt konflikt med våra demokratiska ideal och det kan aldrig accepteras.

När Huddinges borgerliga majoritet la sin budget för 2012 fick vi kritik för att vi satsade alltför lite pengar på skolan (12,5 miljoner kronor extra, en satsning som i realiteten var rekordstor). ”Ni borde satsat ännu mer!”
Viktigare än budgetens storlek är dock hur man använder de resurser man har. Viktigt för att höja skolors resultat, säger forskningen, är en fungerande och demokratisk målstyrning, tydliga kunskapsmål, en konsekvent återkopplingsprocess där arbetssätt utvärderas och förbättras med avseende på målen.
Att rektorer har tid och möjlighet att leda och utveckla skolans verksamhet, på plats i klassrummen. Att ingen elev lämnas i sticket, utan de som halkar efter eller har särskilda behov får tidigt och individanpassat stöd.
Lärarna är skolans allra viktigaste resurs. Avgörande för skolans resultat är att lärarna har kompetens för sin uppgift, att de känner sig motiverade och att deras ansträngningar får genomslag - vår politiska vilja är att lärares kunskap och resultat ska löna sig och detta ska synas i lönekuvertet.

Hösten innebär stora förändringar i skolvärlden. En ny skollag och en ny läroplan gäller från och med denna termin. Samtidigt görs betygssystemet om, lärarutbildningen skärps upp och tillsynen av såväl kommunala som fristående skolan skärps. Så stora förändringar utgör stora utmaningar – de måste komma rätt från början. Varenda lärare måste ges möjlighet problematisera kring dem och hitta sitt sätt att arbeta i den nya organisationen för att de ska kunna komma eleven till del.
Arbetet inför skolreformerna har i Huddinge pågått i två år. Skolledare, lärare, förvaltning och politiker har jobbat tillsammans för att uttolka, problematisera, lära och fundera. Vi står väl rustade inför hösten.

Vår ingång i skolpolitiken är: Det finns inga problemskolor eller hopplösa elever. När vi ger alla elever förutsättningar att lyckas oavsett bakgrund eller svårigheter, peppar dem och har positiva förväntningar på dem, då kommer också resultaten.

Det tar lång tid att förändra skolan och det tar lång tid innan resultaten av förändringarna syns. Men vi är övertygade om att vi är på väg åt rätt håll. Så att varje elev som denna vecka tar på sig skolryggan för första gången, går en ljus framtid till mötes.

1 kommentar: