Södertörnsleden är en planerad tvärförbindelse i södra Stockholms län som
ska binda samman E4/E20 vid Vårby med väg 73 vid Jordbro. Projektets planer har
överklagats och ligger på regeringens bord. Sent i förra veckan fick vi
information om att Trafikverket, som håller ihop planeringen av
Södertörnsleden, vill göra om planeringen och ansöker hos regeringen om att så
ska ske.
Trafikverket anser att planeringen inför Södertörnsleden eventuellt inte håller för en rättslig prövning, eftersom de nuvarande planerna har tagits fram i omgångar sedan 1990-talet, och består av flera delsträckor utan redovisning av samlade bedömningar. Dagens lagstiftning ställer krav på en sammanhållen process. Det innebär en stor risk för en utdragen rättslig prövning när inte planeringen från början har gjorts enligt dessa krav.
Trafikverket anser att planeringen inför Södertörnsleden eventuellt inte håller för en rättslig prövning, eftersom de nuvarande planerna har tagits fram i omgångar sedan 1990-talet, och består av flera delsträckor utan redovisning av samlade bedömningar. Dagens lagstiftning ställer krav på en sammanhållen process. Det innebär en stor risk för en utdragen rättslig prövning när inte planeringen från början har gjorts enligt dessa krav.
Det är med stor besvikelse vi folkpartister tar emot
beskedet att byggstarten för Södertörnsleden försenas. För oss folkpartister
utgör Södertörnsleden tillsammans med Förbifart Stockholm och Norrortsleden den
del av den yttre tvärleden som binder samman de norra, västra och södra
kommunerna i Stockholms län. Tillsammans med järnvägsutbyggnad i form av en
framtida Spårväg syd läggs här grunden för en infrastruktur som tar tillvara
Söderorts potential.
Försenade infrastrukturprojekt drabbar Stockholm och
övriga landet hårt i form av försenade transporter, utebliven produktion och stora miljöutsläpp när trafiken korkar igen. Idéer och företag som hade kunnat startas upp om det hade varit enklare att ta sig till affärspartners, vänner och familj riskerar att inte komma till stånd. Utan snabba kommunikationer till och från staden förvärras bostadsbristen i innerstaden ytterligare eftersom det blir tidsmässigt ohållbart att bo längre från jobbet.
Vi folkpartister kommer i alla instanser fortsätta att
arbeta för att Södertörnsleden förverkligas och att förseningarna minimeras.
Tillsammans med Spårväg syd - en spårväg som förbinder Flemingsberg och Kungens
kurva med Stockholm - är Södertörnsleden avgörande för ett Huddinge och ett Stockholm som kan växa ansvarsfullt.
Malin Danielsson, kommunalråd
Cem Delen, ledamot i samhällsbyggnadsnämnden
Läs Huddinge kommuns pressmeddelande här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar